fredag 4 januari 2013

RS- virus

Pratade med sjukan igår och självklart så har Jonatan fått RS-viruset. Vi diskuterade om han skulle läggas in för att få lite andningshjälp. Men då Jonatan inte uttrycker att han tycker det är så jobbigt, så valde vi tillsammans med doktorn att avvakta. Han är okej på dagtid, men sämre på kvällarna. Har spytt ett par gånger massa slem och behåller inte fast mat. Talade med en från Barselgruppen och hennes son hade det lika, bara mjölk som stannade i den lilla magen.
Problemet är inte att han har RS-viruset, problemet är att om han inte är frisk till operationen så blir det ingen operation den 14. Nu är det precis en vecka kvar till inläggning och det är då man tar allt av prov för att säkra att han är frisk. Av den grunden får ingen komma hit som är det minsta snorig. Då de som kommer gärna kan bära på andra virus än det som Jonatan har just nu. Här om dagen så var jag och fruen iväg och vaccinerade oss, något vi tycker att vi kunde blivit rekommenderade lite tidigare än två veckor före operation. Om jag inte förstått fel så tar det ca 2 veckor för vaccinet att fungera 100%. Sen måste jag lägga till att jag tycker det är konstigt att Jonatan inte har fått vaccin mot RS-virus, för det finns ju faktiskt. Något jag kanske visste om, men med tanke på att jag inte är någon typ av sjukhuspersonal så är det inte något jag går och tjatar om att få. Jonatans kardiolog tyckte nog också detta var en smula konstig han med och tog upp det med en kollega (som är en av huvud kardiologerna). De båda var eniga om att detta borde ha gjorts, men är försent att ta bara en vecka före inläggnig. Risken är ju att han skulle blir dåligt av sprutan, och av den grunden inte orka äta och ligga sämre till än vad han redan är. Han har ju alltid blivit febrig och stått stilla i vikt de veckor han har vaccinerats. Så ja, kan kan ju vara smart i efterhand.
Nu håller vi tummar och tår för att han snart blir frisk och att alla operationsplaner kan fullföljas. För Jonatan är sliten nu, väldigt sliten. Idag märkte vi det extra, då han faktiskt sov 1,5 timme efter frukost (vaknade 3 ggr i den tiden men somna om efter en lite kram), sen sov han ca 30 min runt lunch och 30 minuter på eftermiddagen. Detta är mer än han brukar och slocknade helt vid läggtid kl 19.30.
Tyvärr så har hans föräldrar inte vett att lägga sig när de borde, utan sitter här och skriver blogginlägg ;) Nä kanske inte bara det, har fixat med lägenheten och plötsligt så flyger tiden bara iväg. Åt en super god middag och ja plötsligt var kl 22.30 och jag står och lägger upp gardiner, bara för att det måååste göras just nu;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar