tisdag 25 september 2012

Inte ner och inte helt stilla, men lite lite upp

Jonatan har på den sista veckan gått upp 65 gram! Bästa talet på 3 veckor, så vi är ganska nöjda. Inte behöver vi ringa sjukan engång :) Det är inga problem heller att ge honom den nya extra näringen, Althéra. Vilket är mycket lättande och oljan går det lättare med. Han äter som vanligt som en häst och har faktiskt längre pauser mellan måltiderna. Vilket är skönt för mig, men ovant, så jag försöker ju ge han mat som vanligt..
Härligheten själv börjar bli riktigt duktig på att hålla upp huvudet när han ligger på magen. Och har i det sista försökt att dra sig framåt på golvet, utan allt lyckas. Även sträcker sig efter saker som ligger framför honom. Duktig pojk alltså. Sen får vi inte ha någon dricka längre för oss själva, Jonatan skall smaka allt. Så fort vi håller ett glas vatten eller vattenflaskan i handen, tar han tag och drar den till munnen. Tänk så smarta barn är egentlige, han fattar ju att vi dricker ur glasen. Barn är bäst! Jonatan har även i det sista fått smaka lite mat.. eller ja mat och mat, lite mjölkfritt smör, lite banan och havremjölk. Nu är det så små mängder att det egentligen kanske inte kallas smakprov, men man måste börja smått. Han verkar i allefall att gilla det, speciellt smör, precis som sin mamma ;)
På tal om hans mamma, jag alltså. Så är jag inte så bra, har dragit på mig typ kronisk magkatarr och mina refluxesofagit - problem härjar i kroppen igen. Så var hos doktorn i dag och går nu på Omeprazol igen... Detta är sjukt jobbigt, för mitt allmäntillstånd är inte bra när jag mår som sämst. Har haft detta förr i många år, men det försvann helt med graviditeten (alla mina magproblem försvann under den perioden, borde bara gå gravid hela tiden ja..). Nu har det alltså slagit till med full styrka och jag klarar inte gå rakt vissa dagar, ser gravid ut igen, mår illa, ont ont i magen och känner mig sjuk. Kul, eller inte. Nu håller vi tummarna på att jag blir fort lite bättre, det förvärras ju med stress, så vet inte helt hur ljust det ser ut nu. Fick även råd att skrapa min diet till noll och inget i en period på grund av att min IBS är riktigt dålig. Men ja, glutenfritt, mjölkfritt, stärkelsefritt (bortsätt från havre), det är ju min diet nu.. Vad mer kan jag ta bort..?

1 kommentar:

  1. Stor kram från Kvibille! Inte nog med att lillemans diet krånglar.... stackars mamman har det inte heller lätt!

    SvaraRadera