måndag 10 september 2012

Vad är vad?

Hur skall man som mamma kunna veta vad som är normal och inte när man har ett hjärtsjukt barn. Kan börja med att säga att Jonatan har varit lite hängig i de sista dagarna. Jag har hela tiden tänkt att han är lite förkyld och försökt att lugna mig med det. Han har ju ätit bra och haft bra humör, fram till i lördags. Då började han äta en gång i timmen och vara ledsen och jätte trött. Så ja är detta en vanlig förkylning och inget jag borde oroa mig för, eller är det hjärtat? Hur skall man veta? Jonatan har ju i stort sett hittills bara haft allvarliga saker. Men i dag, efter en "vaken minst en gång i timmen" natt, så skulle vi till hälsostationen för att väga och mäta Jonatan. Jag antog att han inte gått upp något, kändes inte så. Och det hade han heller inte gjort. Han hade blivit längre? eller var det bara olika sätt sjukhuset/hälsostation hade mätt honom. För hemma hade jag i förra veckan mätt Jonatan till 59 cm, vilket han var i dag. Så där tror jag bara det är felmätning förra veckan. Vilket gör att vi hamnar i noll idag. Jag har fått besked om att rapportera in vikt om den inte är tillfredställande till sjukhuset, något jag gjorde. Lite senare ringer vår kardiolog och vill att vi skall öka Jonatans medicin ännu lite till. Detta grundat i ingen viktuppgång och den fortfarande väldigt frekventa andning, som i dag ligger på 70-85 andetag när han sover. Samtidigt så ville kardiologen att jag skulle passa på om Jonatan inte blev bättre, för då måste vi till sjukhuset igen. Samtidigt så frågade kariodologen om Jonatan var svullen av vätska eller om han såg uttorkad ut.. hmm ja, nä det tror jag inte. Men vad är vad? hur ser han ut om han är lite svullen eller lite intorkad? Känns ju kul att det kan hända av medicinen, så nu måste vi följa med på det. Skall till kotroll den 20 september och då möter vi lege, psykolog, fysioterapeut och kardiolog. Blir bra det. Men nu önskar jag att han snart börjar blir bättre. Vi har börjat med Semper magdroppar, men jag vet inte om jag tycker de har hjälpt. Men vi får fortsätta en stund och se vad som händer. Han har fortfarande väldigt ont i magen och jag känner mig snart tokig. Inge kul att se att han har så ont, men främst inge kul för honom.
Idag har han i stort sett sovit av och på fram till kl 15... mycket konstigt. Nu ligger han och pratar lite så det är ju bra. Hoppas han blir sitt gamla ja snart igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar