fredag 20 mars 2015

trakeomalasi...

Nu har det gått lite tid och vår "nya" familj börjar få fina rutiner. Jonatan älskar sin lilla lillasyster och här går det i mycket pussar och kramar. Vi märker att timmar och dagar går ännu fortare nu än innan och det är egentligen ganska så sårt. För just nu känner jag att dagarna kunde sakta ner sitt tempo, lilla Olivia har redan kommit till str 56 och poff så har hon väl växt om sin storebror med (hoppas det inte händer, men man vet ju aldrig), hon växer som normalt. Så jag fick en mindre chock när hon på sin korta tid här redan har gått upp över 1,5 kg och 7 cm! Helt normalt sa de på hälsostation, HELT ovant för oss!
Nu när vi redan är inne på storebror så har han det strålande i sin nya storebror roll :) Han som hela tiden i barnehagen nästan inte sagt eller sjungit ngt, sjöng på samligen förra veckan! och idag så hade han pratat mer än han någonsin gjort, hela långa meningar! Det är så absurt att höra, för hemma pratar han som en foss, det går konstant ut ngt ur hans mun från han vaknar till han lägger sig. Men det är helt underbart att det kanske börjar lossna i barnehagen med :)
För en vecka sen var vi även på lungekontroll igen, det kan jag säga inte var en lätt uppgift. Att ha med en 6 veckors bebis och en nästan treåring på röntgen, inhalerings tester, längd, vikt och så vidare. Så samtidigt som jag ammade så höll jag Jonatan osv.. Men när alla tester var klara så kom även resultaten. Det positiva var att han nu är 12,5 kg!!! Det som inte var ett dugg kul är att han nu fått en till sjukdom, trakeomalasi, det är när trakea/luftstrupen kollapsar lite när Jonatan andas in och på det sättet blir det tuffare för honom att andas ut igen. Det finns ingen medicin för detta eller ngt man kan göra mer än att vänta ut tiden, för det kan blir bättre när han blir större och äldre, men lungelegen sa hon inte visste hur det skulle gå för Jonatan med detta i kombination med Goldenhar och Situs inversus. Så vi får se. NU har vi börjat med inhalering för honom, som han skall göra så ofta han behöver, så minst 2 ggr om dagen under vinterhalvåret och när det är som tuffast så många ggr som det behövs. Detta för att rensa bort så mycket "rusk" som möjligt för att lätta hans andning. Så ja vet inte vad jag skall säga, blev ganska chockad över de resultaten, för jag hade egentligen inte förväntat mig resultat alls denna dagen och så trodde jag inte hans konstanta förkyldningar faktiskt hade en orsak. Så där satt jag fullt upp med att hålla koll på Jonatan, trösta Olivia och lyssna på legen, så hörde jag bara "trakera kollapsar", hörde jag rätt? ehh va, svarade jag, kollapsar, vaddå? Men har vi tur nu så kan det hända det blir bättre för honom, vi hoppas det. Vår tuffa starka lilla kille som aldrig klagar, du är vårt lilla hjärta du!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar